á
â
ă
ä
ç
č
ď
đ
é
ë
ě
í
î
ľ
ĺ
ň
ô
ő
ö
ŕ
ř
ş
š
ţ
ť
ů
ú
ű
ü
ý
ž
®
€
ß
Á
Â
Ă
Ä
Ç
Č
Ď
Đ
É
Ë
Ě
Í
Î
Ľ
Ĺ
Ň
Ô
Ő
Ö
Ŕ
Ř
Ş
Š
Ţ
Ť
Ů
Ú
Ű
Ü
Ý
Ž
©
§
µ
Niniejszą pracę rozpoczyna od rozważań dotyczących ludzkiego geniuszu, przedstawiając geniusz jednostkowy, wspólnoty, różnojedni, intuicji i wychowania całościowego. Następnie przechodzi do omówienia zadań edukacyjnych i etapów rozwoju w cyklu życia człowieka oraz zdolności w ujęciu całościowym. (...) Analizuje rozwój człowieka skupiając się na poszczególnych jego strategiach: retrospektywnej, deskryptywnej, transgresyjnej i prospektywnej.
Według autora „geniusz” to osoba, która wykracza daleko poza obecną świadomość danej epoki, a nadto w sposób oryginalny, użyteczny i szlachetny. Praca ta nie daje jednak czytelnikowi gotowych recept, jak uczynić dziecko genialnym, lecz zmusza do przemyśleń nad tendencjami, strategiami i technikami stymulowania zdolności i genialności. Ukazuje rolę samych edukowanych oraz bardzo odpowiedzialną rolę rodziców, opiekunów i wychowawców w procesie współtworzenia osobowości, zdolności, talentu i genialności dziecka.
Dlatego książkę tę polecam szczególnie rodzicom, nauczycielom, studentom pedagogiki, a także wszystkim tym, którzy mają bezpośredni lub pośredni wpływ na kształtowanie i rozwijanie dziecka jako ludzkiej istoty.
opracowała: Joanna Koterba - Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu